Fältvecka genomförd och ännu en helg i Boden

Tjo, nu sitter jag på Soldathemmet igen och har "hyrt" en dator för en femma. Vi fick helg för nån timma sen.

I tisdags åkte vi ju som sagt ut i fält. Jag skickade ett sms till Emma och sa grattis eftersom hon fyllde 24 år sen åkte vi iväg. Vi tog endast med oss 2 pjäser den här gången för all bandvagnsförare skulle utbilda sig på KSP59 samtidigt som dom andra sköt med Granatkastarna.

Första dagen så sköt vi lite grand på helfigurer några hundrameter bort. Samma kväll så blev hela plutonen väldigt glad för att Löjtnanten som vi hade då, som vi aldrig brukar ha som befäl längre, sa att vi inte behövde ta ner tält och anna förläggningsmatriel. Fan vad skönt! Vi kunde gå och lä'gga oss tidigt och slippa riva tältet morgonen därpå så vi fick sovmorgon till runt halv 8.

Onsdagen så fortsatte vi skjuta kulspruta fast nu mycket längre bort och med självresande mål. En skytt i taget fick även prova på att skjuta från bandvagnstaket vilket vi kommer skjuta mer ifrån nästa vecka. I slutet av dagen pepprade viu på som bara den för vi hade ju ammunition som vi skulle skjuta upp, hehe. Jag tror vi fick ut 8000 skott som vi skulle skjuta upp.

Sen sov vi i tält igen och åkte tillbaka till regementet morgonen därpå och vårdade matriel i princip 12 timmar. Först tält, förläggningsmatriel, bandvagn och sen vapnen i flera timmar men där hade nog befälen mycket dötid därför fick vi vårda så mycket. Sen våra personliga saker och slutligen oss själva.

Idag så fortsatte vi vårda det sista och städa logementen och vi fick HVO (höger vänster om) för en timme sen ungefär.

I helgen så ska jag stanna igen för att fortsätta ta jägarexamen. Lite synd med tanke på att Emma verkar ska ha födelsedagsfest ikväll. Synd att jag missar det. Rockabilly-tema ryktades det om. Men får se om jag tar mig en öl här någonstans istället.

Ser fram emot att få åka hem om en vecka iaf och gå på Pappas 50-årsfest. Det blir även skönt att komma hem för 2 helger i sträck här är lite tärt.

På måndag åker vi ut i fält igen men då åker vi ut med hela kompaniet. Våra förare ska som sagt fortsätta skjuta med kulspruta. Men nu lär det blir eldöverfall och skit på natten som det lät på majoren. Gravt jobbigt, särskilt om vi ska riva hela förläggningen och omgruppera.

Nej, nu ska jag surfa runt lite mer. Sen kl 17 ska jag på jägarkursen fram till kl 21 och efter det kanske jag drar till Sellin eller slår på en rulle på logementet. Jag kommer väl inte åt en dator förrän om en vecka igen och då åker jag ju hem så att det blir väl i samband med det. Men då kommer jag lägga in bilder och filmer också. Det finns och kommer finnas ännu mer från KSP58-utbildningen.

Men ni får ha det så bra tills jag kommer hem den 29:e.

Hörs!



"Once we saw a group of hookers, but when we got closer we realized it was Mötley Crüe"  - James Hetfield


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0